Neurol. praxi. 2020;21(2):125-129 | DOI: 10.36290/neu.2020.060

Psychologické aspekty adherence profylaktické medikace u migreniků - nástroje pro praxi

Mgr. Jana Černá Tomanová, Ph.D.1, PhDr. Pavla Banýrová2
1 Psychologická poradna, Liberec
2 Lektorka klinicko-pacientské komunikace, Praha

Bez dobré adherence nejsou dobré terapeutické výsledky. V případě obtíží, které jsou velmi často doprovázené psychosociální zátěží, případně komobiditami i z řad psychiatrických diagnóz, je tento poznatek klíčový. U profylaktické léčby migrén z metastudií víme, že adherence zejména v dlouhodobém horizontu je nízká, tak jako například u režimových opatření pro změnu životního stylu. Existují nástroje a techniky, které mají zdravotníci, a především lékaři, k dispozici, a jejichž osvojením, tréninkem a praktickým využitím lze adherenci pozitivně ovlivnit. Jsou to například zrcadlení emocí, otevřené otázky, ověřování porozumění a celkově budování důvěry ve vztahu s pacientem.

Klíčová slova: adherence, migrény, psychologie, komunikace, vztah lékař pacient, zrcadlení emocí, otevřené otázky, teach back.

Psychological aspects of adherence to prophylactic medication in migraine patients: tools for the practice

When adherence is not good, therapeutic outcomes are not good either. This is a key finding in the case of complaints that are very often accompanied by psychosocial burden and/or comorbidities even from among psychiatric diagnoses. Metastudies have shown that adherence to prophylactic migraine treatment, particularly in the long term, is low, such as that in the case of daily routine measures for the purpose of lifestyle changes. There are tools and techniques that healthcare professionals, and physicians in particular, have at hand which, when adopted, practised, and applied practically, can positively affect adherence. They include, for instance, emotional mirroring, open-ended questions, checking for understanding, and, in general, building a trust-based relationship with the patient.

Keywords: adherence, migraine, psychology, communication, physician-patient relationship, emotional mirroring, open-ended questions, teach back.

Zveřejněno: 2. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tomanová JČ, Banýrová P. Psychologické aspekty adherence profylaktické medikace u migreniků - nástroje pro praxi. Neurol. praxi. 2020;21(2):125-129. doi: 10.36290/neu.2020.060.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dozza ALCB, Krymchantowski AV. Adherence to migraine treatment does not depend on the number of prescribed medications. Arquivos de Neuro-Psiquiatria 2013; 71(3): 171-173. https://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2013000300008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Hepp Z, Bloudek LM, Varon SF. Systematic Review of Migraine Prophylaxis Adherence and Persistance. Journal of Managed Care Pharmacy 2014; 20: 1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Salmon P, Young B. Creativity in Clinical Communication: from Commucation Skills to Skilled Communication. Medical Education 2011; 45: 217-226. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Vanya M, Desai P, Clifford S, Howard K, Lisle TC, Sapra S. Understanding Patient Adherence to Prophylactic Migraine Medications. Neurology 2016; 86: 1.174. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Vráblík M. Adherence a možnosti jejího ovlivnění. Medicína pro praxi 2013; 10: 11-12.
  6. WHO, 2003: dostupné z: http://www.who.int/chp/knowledge/publications/adherence_report/en.




Neurologie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.