Neurol. praxi 2015; 16(6): 371-374

Bolest zad v těhotenství jako příznak život ohrožujícího stavu

*MUDr.Jana Djakow1, *MUDr.Radka Mišurová2, doc.MUDr.Petr Marusič, Ph.D.3
1 Pediatrická klinika 2. LF UK a FN Motol, Praha a Oddělení chronické resuscitační a intenzivní péče pro děti, Nemocnice Hořovice
2 Neurologické oddělení, Nemocnice Havlíčkův Brod
3 Neurologická klinika 2. LF UK a FN Motol, Praha
Autorky deklarují společné první autorství článku

Bolest zad patří v těhotenství mezi časté obtíže, které mohou být lékaři snadno bagatelizovány. Uvádíme tři kazuistiky, ve kterých byla bolest zad prakticky jedním či jediným příznakem život ohrožujícího stavu. Shrnujeme přehledně i současné poznatky o těchto stavech z pohledu neurologa, upozorňujeme na varovné příznaky a uvádíme soubor jednoduchých vyšetření, která nesmí být v diagnostice bolesti zad u těhotné pacientky opomenuta.

Klíčová slova: bolest zad, preeklampsie, HELLP, akutní pankreatitida, těhotenství

Back pain in pregnancy as a sign of a life-threatening condition

Back pain in pregnancy is a common condition which can be easily trivialized by treating physicians. We present a case series where the back pain was the major or the only clinical sign of a life-threatening condition. We provide an overview of recent knowledge about these conditions from the neurological point of view. We also point out warning signs and a set of examinations that should not be missed out in any pregnant patient with a back pain.

Keywords: back pain, preeclampsia, HELLP, acute pancreatitis, pregnancy

Zveřejněno: 16. prosinec 2015